مهرازی

وب نوشت های ن حسینی

مهرازی

وب نوشت های ن حسینی

مهرازی

اینجا
جایی ه که
بدون دغدغه ی باز نشر
از وبلاگهای دیگه،
توش مینویسم..

بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندها

۲۷ مطلب در تیر ۱۳۸۸ ثبت شده است

۲۹تیر

یه چیزایی رو فقط باید از زبون شریعتی گفت

اینا رو که خوندید خوب فکر کنید......  مبادا فکر بد کنیدا!!!!!!     این نوشته ها مال سالهای دهه ی۴۰-۵۰است.....   مال الان نیست.....   به جان رییسم راست میگم!!!!!!!!!!!!

 

و ناگهان دیدم که در کنار فرعونها و قارونها که به بردگیمان میخریدند و به بیگاریمان میکشیدند،دیگرانی نیز به نام جانشینان این پیامبران سرکشیدند، روحانیون رسمی.
از فلسطین گرفته تا ایران، تا مصر، تا چین، تا هرجا که جامعه ای و تمدنی هست، در کنار این اهرام، و این قصرهای بزرگ، برای ساختن معابد پر شکوه باید سنگ میکشیدیم.
و بعد مدعیان پیامبری و جانشینان آنها، ما را دستبندی دیگر زدند و بنام زکات غارتی دیگر کردند، و بنام جهاد در راه دین به میدانهای دیگر فرستادند تا جایی که ناگزیرمان میکردند، که در برابر خدایان، در مذبح معبدها و در کنار بت ها، کودکانمان را قربانی کنیم.
....
.
.
.
.
قدرتی به وجود آمد که در جامه توحید، همان بتها را پنهان داشت، و در معبد و محراب الله همه آن آتشهای فریب بر افروخته شده بود. و باز همان چهره های قارونی و فرعونی که تو خوب میشناسی برادر و چهره های قدیسین دروغ همدست و همداستان قارون و فرعون که بنام خلافت الله و خلافت رسول الله، بر جان ما تازیانه شرع نواختند.ما باز به بردگی افتادیم تا مسجد بزرگ دمشق را بسازیم.
....
.
.
.

ما اکنون به ظاهر برای کسی بیگاری نمیکنیم، آزاد شده ایم، بردگی بر افتاده است، اما به بردگی یی بدتر از سرنوشت تومحکوم شده ایم. اندیشه ما را برده کرده اند، دلمان را به بند کشیده اند و اراده ی مان را تسلیم کرده ایم و ما را به عبودیتی آزاد گونه پرورانده اند. و با قدرت علم، جامعه شناسی، فرهنگ و هنر،آزادیهای جنسی، آزادی مصرف، عشق به برخورداریو فردپرستی، از درون و از دل ما، ایمان به هدف، مسئولیت انسانی و اعتقاد به مکتب او را پاک برده اند.

نرگس حسینی
۲۸تیر

خسرو شکیبایی

یکسالی هست که خسرو شکیبایی یکی از بازیگران مورد علاقه ام راهش را گرفته و رفته به آسمان...

خسروی عزیز!

 این روزها با این اوضاع به هم ریخته ی قلب مردم همان بهتر که نیستی......

برای ما که به ظاهر زنده ایم روزها خیلی سخت میگذرد......

از آن بالاها دعایمان کن...

نرگس حسینی
۲۸تیر

برای پسرم که بی گناه سیلی خورد

این همه سال شعر خواندم و ترانه نوشتم برای جنگی که بود  برای تن های تکیده در لباسهای خاکستری برای آرامش مادرانم در آوار بمب  برای هیجان پدرانم در آشوب مرگ . این همه سال شعر خواندم و ترانه نوشتم برای آفتابی که بی نیاز از دلیل بود .

از جنگ که برگشتم پیراهن خاکستریم را آویختم به دیوار خاطرات و به زندگی با مردمی سلام گفتم که عطر شناسنامه هایشان در مشام جانم بود و اسمم در میان اسمهایشان بالید و کم کم بزرگ شد .با گریه هایشان گریستم و با خنده هایشان خندیدم .

و امروز کنار من بودی و بی گناه سیلی خوردی از کسی که لباس خاکستری مرا پوشیده بود مقابل چشم حیرت زده ی من سیلی خوردی در بی پناهی و ناچاری وخدایی که تنها دوستت بود دید که بی گناه سیلی خوردی از حشره ای که در لباس من خزیده بود همان لباسی که من به دیوار خاطراتم آویخته بودم.

و آن لحظه اندیشیدم کاش پس از جنگ سوزانده بودمش تا تنپوش بلایی چنین نمی شد.

پسرم

به تن های تکیده ای که در لباس من سالهای پیش جنگیدند شک نکن . به قهرمانان قصه های من شک نکن . به رودخانه های خون آلود اروند و کارون شک نکن  به تن های مجروح تنگه ی چزابه شک نکن به بدنهای خاک آلود دشتهای مهران شک نکن  فقط  به حشره ای شک کن که در لباس من خزیده بود .

 

 

از همدلی تمام کسانی که بی غرض به رد یا تایید حرفهای من پرداختند صمیمانه تشکر می کنم در بین کامنتها از هر دو سو زیاده روی هایی بود که یا حذف کردم یا ضمن تایید نپسندیدم یادداشت من سیاسی نبود تنها یک همدلی ملی با همه پدران و مادرانی بود که حقوق زندگی و شهروندی شان زیر پا له شد و رسانه ملی به آنها توجه نکرد و صداهای موثر در برابر این ستمها سکوت کردند .

سنجاق کردن من به آدمهای عرصه سیاست ترفندی برای بی اثر کردن حرفم بود که قطعا آگاهانه انجام شد .
من در سکوت اجباری مردم خیری نمی بینم این مشتهای در جیب انکار شدنی نیستند اعتماد مردم شکسته شده و باز سازی آن با رنگ و لعاب اخبار رسمی امکان پذیر نیست .
 برای زندگی کردن و آبرو داشتن با این مردم باید دوست شد توصیه من به همه کسانی که سیرت بسیجیان جنگ را فراموش کرده اند همین بود . من نمی توانم صحنه هایی را که در خیابانها دیدم انکار کنم به قیمت هیچ مصلحتی .

از اظهار محبت  آیت الله خامنه ای  و برخورد با کسانی که سخنان تحریک آمیز و مستبدانه علیه من و دوستانم در پشت پرده ی رسانه ملی گفته اند ممنونم  و از اینکه حرمت اهل قلم تنها باید با پا در میانی ایشان نگاه داشته شود نگرانم .

نه تند روی های نوقلمان ولایت شعار  و نه مطالبات کینه توزانه ی دوست نمایان را می پسندم . آنچه گفتم بیان یک حقیقت انسانی و رونمایی از یک ستم آشکار بود به نیابت از همه پدرانی که پسران و دخترانشان را با مشت و سیلی و لگد به اسارت بردند و روزها و هفته ها بی خبر  وچشم به در ماندند .

نرگس حسینی
۲۸تیر

 

نوبتْ درست، لحظه آخر به ما رسید

انسان به عاشقانه‌ترین ماجرا رسید

حوّا درنگ کرد، زمینْ سیبِ سرخ شد

آدم سکوت کرد، قیامت فرا رسید

کشتی شکستگان و رسولان ناامید

در انتظار معجزه بودند تا رسید

از دشت‌ها تلاوت باران، شروع شد

از کوه‌ها به گوش بیابان، صدا رسید

تاریخ ایستاد، جهانْ مکث کرد و بعد

فوّاره‌ای بلند شد و تا خدا رسید

پیغمبری به رنگ گل سرخ، باز شد

عطر تَنش به دورترین روستا رسید

 

عبدالجبار کاکایی

نرگس حسینی
۲۷تیر
دلم را سپردم به بنگاه دنیا
و هی آگهی دادم اینجا و آنجا
و هر روز
برای دلم
مشتری آمد و رفت
و هی این و آن
سرسری آمد و رفت

*
ولی هیچ کس واقعا
اتاق دلم را تماشا نکرد
دلم قفل بود
کسی قفل قلب مرا وا نکرد

*
یکی گفت:
چرا این اتاق
پر از دود و آه است
یکی گفت:
چه دیوارهایش سیاه است
یکی گفت:
چرا نور اینجا کم است
و آن دیگری گفت:
و انگار هر آجرش
فقط از غم و غصه و ماتم است

*
و رفتند و بعدش
دلم ماند بی مشتری
ومن تازه آن وقت گفتم:
خدایا تو قلب مرا می خری؟

*
و فردای آن روز
خدا آمد و توی قلبم نشست
و در را به روی همه
پشت خود بست

*
و من روی آن در نوشتم:
ببخشید، دیگر
برای شما جا نداریم
از این پس به جز او
کسی را نداریم.

 

عرفان نظرآهاری

نرگس حسینی
۲۶تیر
اعتماد ملی:

جمعی از مشاهیر علمی و فرهنگی و چهره‌های ماندگار با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار لغو مجوز واگذاری مدرسه ماندگار مروی شدند. دبیرستان مروی تهران که بیش از 70 سال قدمت دارد و به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. دبیرستان مروی دومین دبیرستان کشور بعد از دارالفنون است. این نامه به امضای کسانی چون پرفسور حمید مولانا، مشاور عالی رئیس‌جمهور، پرفسور ماحوزی، دکتر بطایی رئیس دانشگاه خواجه نصیر، دکتر بروجردی داماد امام، دکتر مرندی وزیر سابق بهداشت و... رسیده است. در این نامه آمده است: دبیرستان مروی واقع در خیابان ناصرخسرو مقابل شمس‌العماره و ابتدای کوچه مروی دارای بیش از نیم قرن سابقه آموزشی و تربیتی است و قبل از آن نیز به عنوان دانشسرا و دانشکده فنی مورد استفاده قرار گرفته که اگر این دوره زمانی را هم به آن اضافه کنیم، حدود یک قرن را شامل می‌شود. نویسندگان این نامه تاکید کرده‌اند: این دبیرستان در زمینی وقفی که از موقوفات خان مروی(ره) بوده است بنا شده و به عبارتی عرصه آن متعلق به اوقاف و ساختمان کم نظیر و تاریخی‌اش متعلق به دولت است و همواره دولت بابت استفاده از زمین اجاره لازم را پرداخت نموده است. البته حدود 900 متر از عرصه مزبور خانه سیدحسن صیرفی بوده است که آن را به آموزش‌وپرورش اهدا کرده و در مورد وقفی بودن زمین این قسمت تردید وجود دارد. امضاکنندگان این نامه که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده، یادآور شده‌اند: تلاش مسوولان مدرسه در گذشته سبب شد تا سازمان میراث فرهنگی ساختمان قدیمی دبیرستان را مورد بررسی قرار دهد و به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی کند. سوابق درخشان آموزشی و تربیتی، موقعیت ویژه بنای تاریخی چهره‌های فراوان فرهیخته و ماندگار باعث شد تا دبیرستان مروی به عنوان دبیرستان ماندگار، توسط شورای عالی آموزش‌وپرورش اعلام شد که تلاش‌های مسوولان محترم سازمان شهر تهران در این خصوص جای تشکر و قدردانی فراوان دارد و به همین جهت از سال گذشته اقدام به پذیرش دانش‌آموز از طریق آزمون ورودی در سطح شهر تهران و از بین دانش‌آموزان محروم و مستعد شده است. در ادامه این نامه آمده است: به‌رغم اعلام دبیرستان مروی به عنوان دبیرستان ماندگار، اقداماتی از سوی سازمان اوقاف صورت گرفته تا این واحد آموزشی را از آموزش‌وپرورش تحویل گرفته و آن را به حوزه علمیه مروی منضم کند که این امر با اعلام ماندگاری مدرسه تناقض دارد. البته شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ظاهرا قرار است تمام یا قسمتی از مدرسه در آینده به صورت پاساژ درآید که اسناد آن توسط مدیریت دبیرستان قبلا خدمت حضرتعالی ایفاد گردیده است. اسناد و مدارک موجود نشانگر این است که همه مسیرهای طی شده برای در اختیار گرفتن مدرسه، مسیرهای قانونی نبوده و بیشتر از روابط به جای ضوابط استفاده گردیده است. اخذ مجوز از هیات دولت و خرید ساختمان مدرسه و نقل و انتقال آن، ترتیبات خاص قانونی دارد که ظاهرا هیچ کدام از این امور انجام نگردیده است. امضا کنندگان این نامه در ادامه تاکید کرده‌اند: واگذاری دبیرستان مروی به اوقاف، مشکلات جدی را برای منطقه 12 آموزش‌وپرورش شهر تهران به بار خواهد آورد، زیرا این منطقه تعداد زیادی مدارس استیجاری در شرف تخلیه دارد بافت قدیمی مدارس آن سبب شده است که تعدادی از واحدهای آموزشی در حال تخریب و بازسازی باشد و کمبود شدید فضای آموزشی را به منطقه مزبور تحمیل کند. ضمن اینکه حدود 500 دانش‌آموز و اولیای آنان سرگردان خواهند شد، دانش‌آموزانی که اغلب از نقاط محروم هستند والدین‌شان به دلیل اعلام ماندگاری مدرسه آنان را با امید تعلیم و تربیتی برتر روانه اینجا کرده‌اند و اقبال عمومی در این زمینه روزافزون است. نویسندگان و امضاکنندگان این نامه در ادامه پرسش‌هایی به شرح ذیل را با رئیس‌جمهور در میان گذاشته‌اند: «- آیا وقفی بودن زمین یک مدرسه، دلیل قانع‌کننده‌ای برای انحلال یک مدرسه تاریخی است؟ آیا صلاح است مدرسه‌ای با این قدمت (قدیمی‌ترین مدرسه پس از دارالفنون و علمیه) منحل اعلام شود؟ آیا صلاح است مدرسه‌ای که افتخار تربیت این همه چهره‌های فرهیخته و ماندگار همچون اساتید جلیل تجلیل، باستانی پاریزی، کاظم متعمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران و چهره ماندگار سال 85، حسین الهی‌قمشه‌ای، ایرج کریمیان پدر علم نقشه‌برداری ایران و چهره ماندگار سال 86، استاد ابوالقاسم حالت، استاد عبدالحسین زرین‌کوب، دکتر‌هادی منافی وزیر اسبق بهداشت، دکتر موسی زرگر وزیر اسبق بهداشت، پروفسور هوشنگ مدانلو رئیس دانشگاه‌های آمریکا، پروفسور حمید مولانا مشاور محترم رئیس‌جمهوری، پروفسور جلال خالقی، استاد فضل‌الله توکل، دکتر مهدی ماحوزی، دکتر هوشنگ آزما نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سازمان بهداشت جهانی، پروفسور هوشنگ عسجدی، دکتر محمود بروجردی داماد حضرت امام و بسیاری از روسا و اساتید دانشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور را که از مفاخر میهن اسلامی‌مان هستند در تاریخ خود دارد تعطیل شود؟» در ادامه این نامه آمده است: «آیا صلاح است مدرسه‌ای که بیش از یکصد شهید سرافراز (اعم از دانش‌آموز و استاد همچون شهید فکوری فرمانده نیروی هوایی و وزیر دفاع، باقری افشردی فرمانده نیروی زمینی سپاه، دکتر فیاض بخش وزیر بهداشت، حاج مهدی عراقی یار دیرین امام خمینی(ره)، سلیمی جهرمی دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور، شهید حجت الاسلام والمسلمین مهدی شاه‌آبادی و...) را تقدیم انقلاب و اسلام نموده است، تعطیل شود؟ مدرسه‌ای که یکی از پایگاه‌های موثر در پیروزی انقلاب اسلامی و بخشی از هویت تاریخی آن بوده است، آیا انحلال، پاداش این همه ایثار و شهادت است؟ فارغ‌التحصیلان سال‌های دور و نزدیک، هر گاه از داخل یا خارج از کشور به مدرسه می‌آیند، در و دیوار آن را غرق در بوسه می‌کنند زیرا به این محیط عشق می‌ورزند، اینان قطعا این علاقه و تعصب را به مکان دیگری حتی اگر نام مروی بر آن باشد نخواهند داشت. کدام کشور را سراغ دارید که با میراث‌های فرهنگی، مهدهای تربیت مفاخر و پایگاه‌های حفظ نظامش اینگونه برخورد کند؟امروز با ورود هر وزیر و چهره فرهنگی خارجی به کشورمان تنها بازمانده مدارس قدیمی که نشان از قدمت آموزشی کشور دارد و می‌توان ایشان را برای بازدید به آن مکان برد دبیرستان مروی و سپس البرز است حال با وجود این موضوع پراهمیت فرهنگی و تاریخی می‌شود به صرف وقفی بودن زمین آن این مدرسه بزرگ را تعطیل یا تبدیل به پاساژ نمود؟»نویسندگان این نامه در پایان موکدا از دکتر احمدی‌نژاد درخواست کرده‌اند که همسو با سیاست‌های فرهنگی دولت نهم و دهم با تمام توان مانع از انحلال دبیرستان مروی شود و از رئیس‌جمهور خواسته‌اند تا کمک کند تا فعالیت‌های علمی و آموزشی آن در این محیط تاریخی تداوم یابد و یقین بداند که این واحد آموزشی به دلیل نیت خیر خان مروی(ره) و دست‌اندرکاران اداره آن، به عنوان یک مرکز مهم علمی و تحقیقاتی، همچون گذشته، نخبگانی را تقدیم اسلام و انقلاب خواهد نمود.
توضیح حوزه علمیه مروی درباره
مدرسه مروی
در پی انتشار خبر تغییر کاربری دبیرستان مروی و واگذاری آن، روابط عمومی مدرسه علمیه مروی با ارسال نامه‌ای این خبر را تکذیب کرد. در این جوابیه آمده است: «اخبار مربوط به واگذاری دبیرستان مروی نادرست و کذب محض است.» این نامه در حالی ارائه شده است که زکریا یازرلو، رئیس آموزش‌وپرورش شهر تهران پیش از این از موافقت هیات دولت با واگذاری این مدرسه به حوزه علمیه مروی خبر داده بود. همچنین چندی پیش نیز رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با مهر درباره تخریب مدرسه ماندگار مروی و تبدیل آن به پاساژ تاکید کرده بود: «این مدرسه باید حفظ و نگهداری شود.» غلامعلی حدادعادل با بیان اینکه برای بار اول است که موضوع تخریب دبیرستان ماندگار مروی و تبدیل آن به پاساژ را می‌شنود، گفت: «باید دلایل کسانی را که می‌خواهد دست به چنین اقدامی بزنند را بشنویم و بعد از آن داوری کنیم. البته علی‌الاصول مدارس ماندگاری همچون مروی و دارالفنون باید حفظ شوند و من قطعا این موضوع را از طریق مجلس پیگیری خواهم کرد.»

نرگس حسینی
۲۶تیر
خاطرات سه جلدی دکتر صادق طباطبایی که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران مورد اقبال خوانندگان قرار گرفت، روایتی است از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی صادق طباطبایی از دوران مبارزات دانشجویی در اروپا تا دوران حضور در دولت موقت مهندس بازرگان پس از پیروزی انقلاب اسلامی.
اولین جلد این خاطرات عنوان «جنبش دانشجویی در ایران» را بر خود دارد. در این کتاب صادق طباطبایی در ابتدا شرح کوتاهی از وضعیت خانوادگی و دوران نوجوانی خود می‌دهد. دکتر صادق طباطبایی درخانواده‌ای مذهبی و روحانی در سال 1322 به دنیا آمد. طباطبایی فرزند آیت‌الله ‌محمدباقر سلطانی، نوه آیت‌الله‌العظمی سیدصدرالدین‌صدر خواهرزاده امام موسی‌صدر است.

 

منبع : اعتماد ملی

نرگس حسینی
۲۵تیر
وای خدای من!!!!!!!!!!!!!!!!!

تو چقدر منو دوست داری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

عاشقتم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ساختمانمو پاس کردی...................................................

فدات شم................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نرگس حسینی
۲۲تیر

Imageکلون موجودی است که با ترکیب ژنتیکی همسان از یک موجود واحد مشتق شده باشد. واژه شبیه سازی توسط J.B.S.Haldane ابداع گردید و در سال 1996 اولین حیوان(گوسفند) که با استفاده از سلولهای حیوانی شبیه سازی شده بود متولد شد.در دسامبر 2002 اولین شبیه سازی انسان نوزادی به نام Eve))حوا توسط شرکت معروف clonaid گزارش گردید.

مفهوم سلول بنیادی:

سلول بنیادی در پستانداران به سلولی گفته میشود که قابلیت تقسیم شدن و تبدیل به سلول های تخصص یافته و تمایز یافته را دارا باشد.تخمک لقاح یافته این توانایی را در حد بالایی داراست، زیرا بالقوه میتواند تقسیم شود وبه صورت یک موجود زنده کامل تکوین یابد.تخمک لقاح یافته چند ظرفیتی است بدین معنی که از هر نظر توانایی رشد و تکامل را دارد..این توانایی پس از تقسیم شدن تخمک به یک یا حتی چهار سلول به قوت خود باقی بوده به گونه ای که هر کدام از سلولها پس از جدا شدن قادر به رشد و تبدیل به یک جنین کامل می باشند، از راه این فرآیند دو قلوها چند قلوها بوجود می آیند ، این چند قلوها موجودات شبیه سازی شده طبیعی هستند که دارای ساختار ژنتیک و سیتوپلاسمی یکسان میباشند پس پدیده شبیه سازی پدیده ای نو و باورنکردنی نیست و از آغاز حیات در سیاره زمین رخ داده است.
سلول های بنیادی یا stem cellدر کودکان وبزرگسالان وجود دارند. سلولهای بنیادی در مغز استخوان وبه تعداد کمتری در جریان خون هر کودک و بزرگسال یافت میشود.
سلولهای بنیادی رویانی انسان میتوانند با لقوه به صورت هر یک از210 نوع سلولی که جسم یک انسان را تشکیل میدهد رشد یابند.
در حال حاضر شبیه سازی به سه شیوه انجام میگیرد:
1. شبیه سازی رویانی 2. شبیه سازی DNA فرد بالغ 3. شبیه سازی درمانی که در این نوع شبیه سازی هدف تولید انسان به صورت کامل نیست بلکه هدف تولید سلولهای بنیادی رویانی است که برای اهداف درمانی به کار می رود .

مراحل شبیه سازی موجود زنده: Image

1. هسته زدایی از تخمک گیرنده
2. انتقال سلول دهنده به درون تخمک گیرنده توسط میکرومانیپولاتور
3. ایجاد پیوستگی بین سلول دهنده و تخمک گیرنده توسط اتاقک آمیختگی
4. کشت رویان به دست آمده در انکوباتور به مدت 5 -3 روز
5. انتقال رویان در حال رشد به داخل رحم (مادر میزبان)

به منظور تداوم بخشیدن به قابلیت حیات سلول با منجمد کردن و نگهداری آن در دمای بسیار پایین شیوه ای است که دانشمندان از سال 1700 به کار گرفته اند ، این فرآیند قابلیت حیات سلول را تا زمان نا محدودی به حالت تعلیق در می آورد. این فن آوری به طور معمول برای نگهداری semen، رویان وانواع سلول و بافت های انسان و حیوانات کاربرد دارد و سلولها میتوانند بیش از نیم قرن
قابلیت حیات خود را حفظ کنند.

مزایای شبیه سازی :

1. تولید گونه های تراریختی : به این معنی که یک گونه حامل ژنهایی از گونه های دیگر باشد ، مثلا گاوها ،گوسفندان و بزها می توانند به این طریق تولید کننده مواد لبنی دارویی باشند.مثلا آنها میتوانند شیرهایی با ویژگی های زیر تولید کنند :
- شیر حاوی فاکتور انعقاد برای درمان هموفیلی
- شیر حاوی انسولین برای درمان دیابت

2. شبیه سازی رویانی حیوان
3. شبیه سازی رویانی انسان
با پیشرفت چشمگیری که در مورد سلول های بنیادی رویان انسان حاصل شده است میتوان با کشت این سلول ها بافت ها یا اعضای مصدوم را ترمیم یا جایگزین نمود ، میتوان پوست برای قربانیان سوختگی و سلولهای مغزی و طناب نخاعی برای افرادی که از گردن به پایین فلج شده اند تولید نمود.
با استفاده از این فن آوری زوج های نابارور میتوانند بچه دار شوندو پزشکان میتوانند به جای استفاده از موادی که برای بدن جنبه بیگانه دارند ، استخوان ،چربی ، بافت همبند یا غضروف تولید نمایند.
میتوان برای افرادی که دچارسرطان خون هستند مغز استخوان تولید نمود . توصیه میشود برای افرادی که در مراحل وخیم بیماری قلبی هستند و در انتظار دریافت قلب پیوندی به سر میبرند در کنار تجویز داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی از روش پیوند سلولهای بند ناف به عنوان یک روش کمکی استفاده شود.بر این اساس این ایده در دنیا مطرح شده است که نمونه سلولهای بند ناف هر شخص در ابتدای تولد گرفته شود وبرای سالهای بعد برای خود فرد ذخیره شود. با این عمل بیمار شانس بیشتری برای زنده ماندن تا زمان دریافت قلب را خواهد داشت.این روش بویژه در بیماران کهنسال که سلولهای بنیادی مغز استخوان آنها برای پیوند کافی نیست، اهمیت بالاتری دارد که این موارد اشاره جزئی به مزایای این فن آوری است.

منابع : www.Humancloning.org

www.clonaid.com

www.stemcellreport.Htm

کتاب شبیه سازی تالیف دکتر صارمی

منبع : http://www.callwithme.ir

 

نرگس حسینی
۲۲تیر

 

سحرگاهان که در خوابی

تو را من لینک خواهم کرد

به بقال محل هم لینک خواهم داد

به وبلاگ گدایان و سپوران نیز خواهم رفت

سحرگاهان که در خوابید من هم خواب خواهم دید

مرا هک کن

خیالی نیست

دوباره آی دی از نو

و روز از نو

تمام شب به روزم من

و یک وبلاگ پر کامنت خواهم زد

و با فیلتر شکن یک روز

وبلاگ خدا را باز خواهم کرد.

 

                                   * شعر علیرضا قزوه *

نرگس حسینی
۲۲تیر
 
بعد از انتخابات یکسری از افراد همراه سیستم اس‌ام‌اس بازداشت موقت شدند!از میان آن همه افراد تنها سیستم اس‌ام اس آزاد شد ولی دوباره برای پاسخ دادن به پاره‌ای از سوالات بازداشت شد! در این مطلب تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم که چه کسانی در قطع شدن سیستم اس‌ام اس دست داشته‌اند.
امکان دارد همان خس و خاشاکی که توی خیابان به دنبال رای شان می‌گشتند به دلیل مقابله با گاز گریه‌آور سیستم مرکزی اس‌ام اس را آتش زده تا با دود ناشی از آن از ریختن اشک جلوگیری کنند و غافل از اینکه با این کار اس‌ام اس را تعطیل کرده و فرستاده‌اند پی کارش!
البته این احتمال هم وجود دارد که خبرنگار بی‌بی‌سی قبل از اینکه با گلوله ندا آقا سلطان را کشته باشد با همان گلوله سیستم اس‌ام اس را از کار انداخته باشد و البته از آن فیلم هم گرفته باشد تا به موقع آن را اکران بکند!
یکی دیگر از کسانی که ممکن است سیستم اس‌ام اس را از کار انداخته باشد میر حسین موسوی است.او با از کار انداختن این سیستم قصد داشته که از ارسال تبریک به وسیله اس‌ام اس به محمود احمدی‌نژاد به خاطر پیروزی خیلی قاطعش در انتخابات جلوگیری به عمل بیاورد!
همین بازداشت شدگان اخیر هم ممکن است دستی در از کار انداختن سیستم اس‌ام اس داشته باشند؛ وگرنه چه دلیلی دارد که آنها را درست روز قطع شدن اس‌ام اس بگیرند و بیندازند توی هلفدونی!؟
به نظر می‌آید که اس‌ام اس را همان کسانی قطع کرده‌اند که بالاخره آزاد خواهند کرد!
از دیگر کسانی که مظنون به قطع کردن اس‌ام اس است خود همان ندا آقاسلطان است.به نظر ما او این سیستم را قطع کرد و بعد برای اینکه دستش رو نشود به خبرنگار بی‌بی‌سی پول قابل توجهی داد!
محسن میردامادی هم از آن دسته افرادی است که مشکوک به قطع کردن سیستم اس‌ام اس است.به نظر صاحب این قلم میردامادی به شیوه رابین هود خودش را به سیستم مرکزی اس‌ام اس رسانده و بعد از اینکه آن را قطع نموده خودش را گم و گور کرده تا دست کسی به او نرسد!
هر کس که گفته است غلامحسین الهام با الهام از محمود احمدی‌نژاد دستور قطع کردن سیستم اس‌ام اس را داده است سخت در اشتباه است چرا که ما تحقیق کردیم و متوجه شدیم که غلامحسین الهام با الهام از محمود احمدی‌نژاد یک چنین دستوری را نداده است!
البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم نمی‌تواند دستور قطع سیستم اس‌ام اس را داده باشد چرا که او در روزهای انتخابات و نیز روزهایی که جمله وقایع اخیر خیلی در آن شایع بود آنقدر دستور برای دادن داشت که تا به این یکی دستور می‌رسید شب می‌شد!
شاید مردم تهران، اصفهان، مشهد و کلیه شهرهایی که در آن تعداد قابل‌توجهی خس و خاشاک دارد با پرداخت نکردن به موقع هزینه ماهیانه مربوط به اس‌ام اس کاری کرده‌اند که وزارتخانه مربوطه وادار به قطع سیستم اس‌ام اس آنها شده است!
شیخ مهدی کروبی هم از کسانی است که در این زمینه در مظان اتهام است.کسی که وقتی حزب نداشت پنج میلیون رای آورد و بعد از تاسیس روزنامه و حزب سیصد هزار تا رای آورد از دستش هر کاری از جمله قطع سیستم اس‌ام اس بر می‌آید!منتها به چه شیوه‌ای این کار را کرده نمی‌دانیم.باید او را به قسمتی از منطقه خوش آب و هوای درکه دعوت کرده و طی یک گفت‌وگوی دو طرفه(و بلکه هم بیشتر!) چگونگی‌اش را سوال کرد!
همین الان متوجه شدیم که می‌تواند کار خواننده ترانه «خوش به حالت تکه سنگ که نداری دل تنگ» باشد.تصور ما بر این است که وی با همان تکه سنگی که در شعر به آن استناد کرده زده به سیستم اس‌ام اس و آن را از بیخ قطع کرده است!
البته این امکان هم وجود دارد که اصولا یک چنین سیستمی قطع نبوده و چون در جامعه شایعه قطع اس‌ام اس پیچید مردم به خیال قطع بودن به یکدیگر پیامک نزدند تا پیروزی احمدی‌نژاد را تبریک بگویند!
البته افراد دیگری هم می‌توانند در قطع شدن سیستم اس‌ام اس دخالت داشته باشند که برای جلوگیری از گنده شدن نام شان از بردن اسم آنها در این روزنامه خودداری می‌کنیم!

مهدی طوسی

اعتماد ملی

نرگس حسینی
۲۲تیر

سرنوشت غم‌انگیز برای دو مدرسه با وجود قدمت آموزشی بیش از 60 سال رقم خورد

خبر تکان‌دهنده و در عین حال تاسف بار است، تنها در یک روز خبر رسید یک دبیرستان و یک مرکز پیش‌دانشگاهی پسرانه با بیش از 60 سال قدمت قرار است جای خود را از فضای آموزشی به مرکز تجاری بدهد. البته این به خواسته اولیای مدرسه و دانش‌آموزان نبود بلکه با اجبار قضایی و در پی ناتوانی مالی وزارت آموزش‌وپرورش برای خرید دو مدرسه اجاره‌ای بود!
این ناعدالتی آن هم در دولتی که شعارش عدالت‌محوری است بسیارجای تامل دارد، ظاهرا آقای علی احمدی که همواره بر چند برابر شدن بودجه آموزش‌وپرورش در سال جاری تاکید دارد، فراموش کرده خرید مدارس اجاره‌ای از جمله مروی و مطهری و یا ممنوعیت تخلیه آنها حداقل تا پایان سال‌جاری را در لیست برنامه‌های این وزارتخانه در دولت جدید، قرار دهد. به هر حال استفاده از فضایی که این دو مدرسه و پیش‌دانشگاهی در آن واقع شده از موضوع آموزش، تعلیم و تربیت بالاتر است که منجر شده تا مالکان بدون در نظر گرفتن جنبه آموزشی و تنها برای درآمدزایی بیشتر دست به چنین اقدامی زنند. روز گذشته خبرگزاری مهر خبر از صدور حکم تخلیه مدرسه ماندگار مروی داد.
محمد‌هاشم مصاحب، مدیر مدرسه مروی در این باره گفت: «حدود دو ماه است که مدیر حوزه علمیه مروی که در مجاورت مدرسه مروی واقع شده است به ما اعلام کرده که باید مدرسه را تخلیه کنیم و آن را تحویل دهیم، این در حالی است که از حدود 10 سال پیش، ماجرای تخریب مدرسه و تبدیل شدن آن به مرکز تجاری مطرح بود.» او ادامه داد:« حوزه علمیه مروی هر از چندگاهی به ما اعلام می‌کرد که باید مدرسه را تخلیه کنیم اما موضوع خیلی جدی مطرح نمی‌شد تا اینکه از حدود دو ماه قبل از ما خواسته شد تا مدرسه را تخلیه کنیم.» بنا بر اعلام مدیر این مدرسه، یک برج ساز در آن زمان در پی خرید این مدرسه بود که بعد از اینکه مدیرمدرسه آن را نپذیرفت، این جریان را با مدیر حوزه علمیه در میان گذاشت که گویا آنها قبول کردند. با این همه این جریان تا دو ماه گذشته مسکوت مانده بود تا اینکه مدیر حوزه علمیه مروی حکم تخلیه این مدرسه را از مراجع قضایی گرفت و رسما اعلام کرد که باید آن را تخلیه کرده و تحویل دهید. مدیر مدرسه مروی با اشاره به قدمت مدرسه مروی ادامه داد: «خان مروی در اوایل سال 1300 زمین‌های خیابان ناصر خسرو را می‌خرد و قسمتی از آن را حوزه علمیه کرده و بخش دیگری از آن را وقف می‌کند. وزارت آموزش‌وپرورش سابق نیز 7 هزار متر از این زمین را از این خان نیکوکار می‌گیرد و مدرسه می‌سازد و این مدرسه دومین دبیرستان بعد از دارالفنون در کشور است.»
مصاحب با تاکید بر اینکه این مدرسه به ثبت ملی رسیده است، ادامه داد:« ما اعتراض کتبی خود را یک ماه و نیم گذشته به ریاست جمهوری و یک‌ماه گذشته به وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کردیم اما هیچ گونه پاسخی به آن داده نشده است.» مدیر این مدرسه تاکید کرد: «جالب اینکه مدیر حوزه علمیه مروی عنوان می‌کند که می‌خواهد این مدرسه را به حوزه وصل کند اما آن برج ساز نقشه مهندسی پاساژ را کشیده و ما آن را دیده‌ایم. گویا می‌خواهند از این طریق درآمدی را برای مخارج مدرسه تامین کنند.»
مدرسه مروی 70 سال قدمت دارد و اساتید و شخصیت‌های بزرگ و مهمی همچون دکتر کاظم معتمدنژاد، پروفسور حمید مولانا، دکتر الهی قمشه‌ای و شهیدان فکوری، فیاض‌بخش، مهدی عراقی و.... در این مدرسه درس خوانده‌اند.
پیش‌دانشگاهی مطهری نیز
مرکز تجاری می‌شود
ماجرای برج سازی و راه‌اندازی مراکز خرید تنها به مدرسه ماندگار مروی ختم نشد بلکه در ادامه بی‌سامانی مدارس اجاره‌ای، مرکز پیش‌دانشگاهی مطهری نیز که بالای 70 سال قدمت دارد قرار است به زودی از سوی یکی از سرمایه‌گذاران سرشناس، تبدیل به مرکز تجاری شود. داستان از این قرار است که حدود 10 سال پیش این سرمایه‌گذار که یک مرکز تجاری معروف به نام خود ساخته است، مرکز پیش‌دانشگاهی مطهری با بیش از 70 سال قدمت احداث کرد و بالای 50 سال قدمت آموزشی را به قیمت 500 میلیون تومان خرید. در این مدت نیز ساختمان از سوی وزارت آموزش‌وپرورش اجاره شده بود و اینک پس از گذشت 10 سال از ماجرا، مالک تصمیم گرفته تا با توجه به موقعیت مناسب و تجاری این مدرسه، با تبدیل کردن آن به مرکز تجاری کمی از بار بدهکاری‌هایش کم کند! البته با توجه به قدمت دیرینه مدرسه، مدیر و هیات امنای آن در تلاش برای ممانعت از انجام این کار، از وزارت آموزش‌وپرورش درخواست کمک کردند اما مالک با پیشنهاد مبلغ 50 میلیارد تومان عملا دست مسوولان مدرسه و آموزش‌وپرورش را بست.
درودی، عضو هیات امنای مرکز پیش‌دانشگاهی مطهری درباره جزئیات این موضوع به اعتماد ملی گفت: «پس از آنکه متوجه شدیم چه کسی این مدرسه را خریده و قرار است آن را تبدیل به مرکز تجاری کند، به سراغش رفته و از او خواستیم تا از این اقدام صرف نظر کرده و یا حداقل قیمت را پایین‌تر آورد اما او مدعی شد که بدهکار است و نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد.»
او ادامه داد:« روز گذشته حکم تخلیه به مدیر مدرسه اعلام شد و هر لحظه ممکن است حکم قضایی عملی شود، این در حالی است که حدود 300 نفر از دانش‌آموزان برای سال آینده و کلاس‌های تابستانی ثبت نام شده‌اند که با این اقدام تکلیف آنها مشخص نیست.» عضو هیات امنای مرکز پیش‌دانشگاهی مطهری از تلاش مسوولان مدرسه برای واگذاری مرکز دیگری در رسالت تهران به مالک سخن گفت که متاسفانه بی‌نتیجه بوده است.
درودی بر این نکته تاکید کرد: «در شرایطی که باید مجوز تغییر کاربری از سوی شهرداری صادر شود، مالک این مدرسه از طریق قوه قضائیه مجوز تبدیل فضای آموزشی به مرکز تجاری را گرفته است.» از سوی دیگر، کاظم پور، رئیس انجمن اولیا و مربیان این مرکز در توضیح بیشتر به اعتماد ملی گفت:« این مدرسه که بیش از 50 سال قدمت آموزشی دارد و از مراکز پیش‌دانشگاهی خوشنام تهران است، از همان ابتدا نیز اجاره‌ای بود.» او ادامه داد: «این سرمایه‌گذار سرشناس، در سال 83، از گروه فرهنگی مرجان ساختمان این مدرسه را به قیمت 500 میلیون تومان خریداری کرد، این در حالی است که هم اکنون آن را به قیمت 40 میلیارد تومان می‌فروشد، در این میان آموزش‌وپرورش اعلام کرد که توانایی مالی پرداخت را ندارد، هم اکنون نیز مسوولان مدرسه نسبت به حکم صادر شده مقاومت کرده‌اند تا بتوان کاری انجام داد.»
برای پیگیری این موضوع در ابتدا با رئیسی، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تماس گرفتیم اما او با شنیدن ماجرا اعلام کرد که پیگیری این موضوع وظیفه ما نیست و در حوزه اختیارات آموزش‌وپرورش شهر تهران یا معاونت حقوقی وزارتخانه قرار می‌گیرد.
متاسفانه به رغم تماس‌های مکرر برای پیگیری موضوع موفق به گفت‌وگو با این مسوولان نشدیم.

زهرا جعفرزاده

اعتماد ملی

نرگس حسینی
۲۲تیر
bonyana-3

یکی دو روز پیش خبر تولد بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده ی خاورمیانه حسابی خوشحالم کرد. ولی به علت مشغله های این روزها فرصت نکردم یه پست براش بذارم.

ولی به منظور تنبیه خودم قول میدم یه پست در باره ی شبیه سازی بذارم.!!!!!!!!!!!!!!

نرگس حسینی
۲۱تیر
این چند روز وقتی میرسم خونه تقریبا با جنازه یه نفس فاصله دارم! اگه نمی رسم پست های شخصیمو درست حسابی ببندم دلیلش اینه.....

پروژه ی طرح و روستا هم که شده قوز بالای قوز!!!!!!!!!!!

فعلا خسته ام میرم بخوابم........

گرچه .................... این فقط در حد یه رویاست!

آخ متکا.....................................

نرگس حسینی
۲۰تیر

اگه خدا بخواد دارم یه فکرایی درباره پایان نامه ام میکنم. یه جورایی با معماری پایدار مرتبطه ، برای همین سعی میکنم بعضی وقتا یه گریزی بهش بزنم.

چارلز جنکز در آخرین فصل کتابش این مسئله را خاطر نشان می‌سازد که نابودی زمین توسط ما منجر به نابودی 27000 گونه زیستی در یکسال می‌شود یعنی هفتاد و چهار انقراض در یک روز و یا سه نابودی در یک ساعت! مدارک جدیدتری براساس مجله تایم مورخ 31 ژانویه 2000، این تعداد را بالاتر نشان می‌دهد یعنی صدها انقراض در یک روز!

گرم شدگی کره زمین، نازک شدن لایه ازن بعلت استفاده از انواع آلاینده ها، افزایش آلودگی محیط زیست و انقراض گونه‌های زیستی همه و همه با هم می‌آمیزند تا ضرورت بوم شناسی و مسائل زیست محیطی را برای آینده قابل پیش‌بینی گردانند. بطوریکه پیشی گرفتن خاکستری در برابر جهان سبز آینده، قابل تأمل ترین مسئله قرن حاضر به شمار می آید.

در این میان توسعه به عنوان یکی از بزرگترین عوامل تغییر محیط زیست و به تبع آن ساخت و ساز که جزو صنایع بزرگ در استخدام نیروی انسانی (صدها هزار کارگران ساختمان و فنون مربوطه)، باعث از بین بردن زمین‌های کشاورزی، فرسایش خاک و آلوده کننده محیط زیست و به مخاطره انداختن سلامتی و بهداشت مردم است و بر بحران انرژی دامن می زند. بحرانی که در اواسط دهه 1965 با افزایش میزان آلودگی محیط زیست هشداری به جهانیان محسوب شد، سبب تشکیل گروههای طرفدار محیط زیست که از حامیان محیط زیست در جهان بودند گردید و مفهوم گسترده ای تحت عنوان پایداری را پی گیری نمود.

اصطلاح پایداری (sustainable) برای نخستین بار در سال 1986 توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست تحت عنوان (رویارویی با نیازهای عصر حاضر بدون به مخاطره انداختن منابع نسل آینده برای مقابله با نیازهایشان) مطرح شد و هرروز بر ابعاد و دامنه آن افزوده می شود تا استراتژیهای مناسبی پیش روی جهانیان قرار گیرد.

در این جهان، معماران نیز همسو با سایر دست اندرکاران در پی یافتن راهکارهای جدیدی برای تأمین زندگی مطلوب انسان بوده اند. بدیهی است که زندگی، کار، تفریح، استراحت و ... همه و همه فعالیت هایی می باشند که در فضاهای طراحی شده توسط معماران صورت پذیرفته و از آنجا که نقاط ضعف و قوت یک ساختمان بر زیست بوم جهان تاثیر مستقیم خواهد داشت، وظیفه ای بس حساس در این خصوص بر عهده معماران می باشد. کاربرد مفاهیم پایداری و توسعه پایدار در معماری، مبحثی به نام «معماری پایدار» آغاز نموده اند که مهترین سرفصلهایی آن با عنوان "معماری اکوـ تک"، "معماری و انرژی ـ معماری سبز" ایجاد می گردد.


تعاریف ساخت و ساز پایدار
ساخت و ساز پایدار این چنین تعریف شده است: «مدیریت یک محیط پاک و سالم براساس بهره‌برداری مؤثر از منابع طبیعی و اصول اکولوژیکی» که هدف از طراحی ساختمانهای پایدار کاهش آسیب آن بر روی محیط و منابع انرژی و طبیعت است، که شامل قوانین زیر می‌باشد:
1 – کاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید
2 – توسعه محیط طبیعی
3- حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت در صنعت ساختمان‌سازی
بابراین بطور خلاصه ساختمان پایدار را می‌توان این چنین تعریف نمودد: ساختمانی که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع‌تر با منطقه و جهان دارد.
تکنیک‌های ساختمان‌سازی در یک پهنه وسیع در جهت تأمین کیفیت یکپارچه از نظر اقتصادی، اجتماعی و محیطی می کوشند. بنابراین استفاده معقول از منابع طبیعی و مدیریت مناسب ساختمان سازی به حفظ منابع طبیعی محدود و کاهش مصرف انرژی کمک نموده (محافظت انرژی) و باعث بهبود کیفیت محیطی می‌شود.
www.buildsustainably.org

اهدف کلی ساختمان‌های پایدار
• بهره‌برداری مناسب از منابع و انرژی
• جلوگیری از آلودگی هوا
• مطابقت با محیط

اصول توسعه ساخت و ساز پایدار
برای ایجاد تعادل میان سطوح تنوع زیستی، سه اصل توسعه صنعت ساخت وساز پایدار که در جهت و حفظ تنوع زیستی در شهر باید رعایت شوند، به شرح زیر است:

• استفاده پایدار از منابع زیستی: بدین معنا که باید دقت شود که منابع زیستی بهره‌برداری شده در سامانه‌های توسعه در کجا استفاده می‌شوند، و چگونه می‌توان آنها را پایدار نگهداشت، و از منابعی که سریعتر جایگزین می‌شوند استفاده شود. به عنوان مثال؛ از چوب درختهایی باید استفاده شود که سریعتر رشد کرده و می‌توانند جایگزین شوند. همچنین از منابع متنوع استفاده کرد،‌که نوع خاصی از بین نرود، و یا مثلا مساحت جنگلها را مقدار ثابتی نگهداشت و از مقدار میعنی کمتر نشوند، و یا از گونه خاص موجودی به علت منافع اقتصادی حمایت نشوند.

• استفاده از منابع تجدید ناپذیر: استفاده عاقلانه از منابع غیر قابل تجدید باید به طور گسترده اعمال شود. به عنوان مثال؛ استفاده از منابع فسیلی برای سوخت غیر عاقلانه است. و یا در ساختن صندلی از چوبی استفاده شود که در طبیعت از سرعت تجدید‌پذیری و جایگزینی بالاتری برخوردار است.

• کاربرد معقول از چوب (به عنوان یک منبع تجدید ناپذیر) باعث می‌شود که به اصل منبع لطمه‌ای نخورده و امکان جایگزینی آن در طبیعت وجود داشته باشد، و حتی در نوع رنگی که در آن بکار برده می‌شود از موادی که کمتر که برای محیط زیست ضرر دارد استفاده شود.

• حفاظت از تنوع زیستی: از منابع زیستی به خوبی نگهداری شود،‌و مشارکت افراد جامعه در جهت بقاء و تنوع زیستی موجود الزامی باشد. طوری از سامانه استفاده شود که همه اجزاء خود حافظ مجموعه باشند. مردم به طور صحیح از منابع محیطی بهره گیرند، و به آنها آموزش داده شود که از هر محصول یا منبعی در جای خود و به صورت بهینه استفاده کنند. مثلا در مورد مبلمان شهری، استفاده صحیح از ان به مردم آموزش داده شود. و با اندک نقصی به کنار گذاشته نشوند،‌ بلکه تعمیر و یا در غیر این صورت به محصولی دیگر تبدیل و یا در نهایت مواد اولیه آن بازیافت شود. (مفیدی، مبانی مقدماتی توسعه و طراحی شهر پایدار)

طراحی پایدار و اصول اولیه آن
طراحی پایدار همکاری متفکرانه معماری با مهندسی مکانیک، برق و سازه است. علاوه بر فاکتور‌های متداول طراحی مانند زیبایی، تناسب و بافت و سایه و نور و امکاناتی که باید مد نظر قرار گیرند، گروه طراحی باید به عوامل طولانی مدت محیطی، اقتصادی و انسانی توجه نموده و اصول اولیه آنرا که به قرار زیر است، مد نظر قرار دهد:

• درک محیط:
طراحی پایدار با درک از محیط آغاز می‌شود. اگر ما به امکانات محیطی که در آن هستیم آگاه باشیم می‌توانیم از صدمه زدن به آنها جلوگیری کنیم. درک محیط باعث مشخص شدن مراحل طراحی از جمله جهت قرارگیری نسبت به خورشید و چگونگی قرارگیری ساختمان در سایت و حفظ محیط پیرامون و دسترسی سیستم نقلیه و پیاده می‌گردد.

• ارتباط با طبیعت:
چه ساختمان در داخل محیط شهری باشد و چه در یک محیط‌ طبیعی‌تر، ارتباط دادن طبیعی به محیط طراحی شده روح و جان می‌بخشد.
• درک روندهای موجود در طبیعت: در سیستم موجود در طبیعت زباله موجود نیست. لاشه یک موجود، غذای یک موجود دیگر می‌شود. به بیان دیگر موجب احترام بشر به نیازهای انواع گونه‌های طبیعــــی می گردد. رونــــــدهایی که باعث احیـــا می‌شوند تا ضایع کردن، به بیشتر زنده مــاندن ما می انجامند.

• درک تأثیرات محیطی:
طراحی پایدار سعی در درک تأثیرات محیط از طریق ارزیابی و تحلیل سایت دارد:
ارزیابی انرژی مصرفی، سمیت مصالح و تکنیک‌های ساختمان سازی .
بطوریکه تأثیر منفی محیطی را می‌توان از طریق استفاده مصالح ساختمان سازی پایدار، مصالح با سمیت کمتر و مصالح ساختمانی قابل بازیافت کاهش داد.



• روند مشارکتی طراحی:
طراحان پایدار، اهمیت توجه به هر نظری را می‌دانند. همکاری با مهندسین مشاور و متخصصین دیگر در مراحل اولیه طراحی صورت می‌پذیرد. طراحان همچنین به نظرات ساکنین محلی و همسایگان محلی نیز توجه می‌کنند.

• درک مردم:
طراحان پایدار باید به فرهنگ و دین و نژاد مردمی که قرار است برای آنها طراحی کنند، توجه کنند.

بنابراین معماری پایدار ترکیبی چند ارزشی در بر دارد:
زیبایی شناسی، محیط، اجتماع، سیاست و بعبارتی طراحی و ساختمان سازی هماهنگ با محیط.
یک معمار باید زیرکانه چند فاکتور را در نظر بگیرد: مقاومت و پایداری و طول عمر بنا، مصالح مناسب، و مفهوم و کانسپت.
www.susarch.com

تمام اصول معماری پایدار باید در یک پروسه کامل – که منجر به ساخته شدن محیط زیست سالم می شود- تجسم یابد.

 منبع: آرک نویز

نرگس حسینی
۲۰تیر

از قدیم و ندیم گفتن هر چقدر پول بدی همونقدر آش میخوری ........... اما................................

اما من این مدته فهمیدم - یعنی کشف کردم - یعنی متوجه شدم که .. این مثل شیرین فارسی کاملا خالی میبنده!!!!!!

حالا تو بگو از کجا؟!؟!؟!؟!؟!

از اونجا که وقتی نمره های این ترم یکی پس از دیگری میاد به این نتیجه میرسم که اصلا هیچ ربطی نداره که درس بخونی یا نه!!!!!    آخرش بازم همونی میشه که نباید بشه!!!!!!!

نرگس حسینی
۱۷تیر

نرگس حسینی
۱۲تیر

قبرستون همیشه یه جوره.....   ناجور نیست....   ولی همیشه به جای سبک شدن سنگینم میکنه.....

شاید من باید با این مسئله کنار بیام....   همچینم که من احساس میکنم چیز عجیبی نیست!!!!

نرگس حسینی
۱۱تیر

توی دنیای بزرگ ولی بسیار بسیار کوچیک ما گاهی اتفاقاتی می افته که واجب میشه آدم مغزشو از آک بندی در بیاره و یه نموره فکر کنه!    همیشه مردن و متولد شدن دو تا  موضوعیه که مخ منو بدجور به کار میگیره.   و این یکی دو روزه این دوتا اتفاق باهم ، و توامان اتفق افتاده......   از پیش یه دوست که داره بچه دار میشه میرم پیش یه دوست دیگه که عزیزی رو از دست داده....

شاید بزرگترین تذکرهای خداوند به ما همین حیات و ممات باشه. یعنی انا لله و انا الیه راجعون.... نمیدونم چرا ولی یه جور خوف و رجاست.....  وقتی کسی میمیره به خودم میگم عکستو روی اون اعلامیه ترحیم میبینی که یه نوار مشکی از گوشه سمت چپ به صورت مورب دلره از روش رد میشه؟؟؟؟     و وقتی یه نوزاد متولد میشه باز به خودم میگم نه خدا هنوز به تو امید داره والا یکی دیگه خلق نمیکرد....  پس متولد شو....   این روزا گرچه زیاد روبه راه نیستم ولی همین که حضور خدا رو همینجا نزدیک رگ گردنم حس میکنم حالم خوب میشه...

یادمه یه sms بود که میگفت :  وقتی به دنیا میایم توی گوشمون اذان میگن. وقتی میمیریم برامون نماز میخونن. زندگی چقدر کوتاهه. فاصله بین اذان تا نماز!

نرگس حسینی
۱۱تیر

منصور حلاج را که به دار آویختند، جماعتی فریب خورده یا زرگرفته و حق به ناحق فروخته، پای چوبه دار گرد آمده و به او سنگ می زدند و حلاج لب فرو بسته بود. نه سخنی به اعتراض می گفت و نه از درد فریادی می کشید.

در این میان شیخ شبلی نیز که از آن کوی می گذشت، سنگی برداشته و به سوی او پرتاب کرد. منصور حلاج از ژرفای دل آه سردی کشید و به فریاد از درد نالید. پرسیدند از آن همه سنگ که بر پیکرت زدند گلایه ای نکردی، مگر سنگ شبلی چه سنگینی داشت که فریاد برآوردی؟

منصور در پاسخ گفت؛ از آن جماعت فریب خورده انتظاری نیست چرا که مرا نمی شناسند و علت بر دار شدنم را نمی دانند، شبلی اما از ماجرا باخبر است. از او انتظار دلجویی و حمایت داشتم نه سنگ پرانی و ملامت .

گفت آن یار کز او گشت سر دار بلند

جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد

فیض روح القدس ار باز مدد فرماید

دیگران هم بکنند آن چه مسیحا می‌کرد

گفتمش سلسله زلف بتان از پی چیست

گفت حافظ گله‌ای از دل شیدا می‌کرد

نرگس حسینی