معماری های تک واکو تک
معماری های تک واکو تک
در سال 1971 دو معمار جوان ایتالیایی به نام های ریچارد و رنزو اغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های های تک با تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید لذا در دهه هفتاد ماشین وفن اوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح گردید .
معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته ومهم ترین عامل توسعه وپیشرفت در قرن بیستم می دانستند .نظریات ومبانی های تک ومعماری مدرن در اصول بسیار به یکدیگر نزدیک است ومی توان گفت که معماری های تک فرزند معماری مدرن است .ولی در ظاهر شکل تفاوت هایی بین این دو مکتب دیده می شود وبه طور کلی می توان گفت که سادگی وبی پیرایی فقط در معماری مدرن وجود دارد ودر"های تک" ملاحظه نمی شود و اگر معماری مدرن در طرح های خود درون ماشین را به نمایش می گذارد در معماری های تک داخل ماشین را نشان میدهد.
اصول فکری طراحی این سبک را در ده مورد می توان خلاصه کرد:
1) بینش پوزیتیویسم وخوش بینی به علم وپیشرفت علمی
2) نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره عصر جدید
3) نمایش پروسه ساخت
4) شفاف نمودن ونمایش حرکت در ساختمان
5) نمایش ساختار واجزا درون بنا در نما
6) استفاده از رنگ های روشن وساده
7) سازه وساختار به عنوان تزیینات
8) استفادهه از اجزائ کششی سبک
9) جدا کردن بخش های سرویس دهنده ازسرویس شونده
10) طراحی بام به عنوان نمای پنجم
در اکثر ساختمان ها بام ساختمان به عنوان سطح فراموش شده فرض می شود ولی در ساختمان های های تک بام سطح پنجم بنا است و پشت بام در معرض دید گذاشته می شود.
از دیگر معماران این سبک می توان از نورمن فاستر ونیکولاس گریمشاهو سانتیا گوکالاتراوا نام برد.
برخلاف تصور عمومی معماران های تک به تاریخ علاقه داشتند و خود را جدای از ان نمی دانستند .
ولی برداشت انها نسبت به تاریخ به کلی متفاوت از دیدگاه معماران پست مدرن بود.
نکته جالب توجه این که در حال حاضر مرتفع ترین ساختمان وبزرگترین فرودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی فاستر طراحی شده است . برج هزاره توکیو با 840متر ارتفاع و170طبقه به عنوان مرتفع ترین ساختمان کنونی جهان شناخته شده ا ست .
این برج در خلیج توکیو در فاصله دو کیلومتری ساحل احداث خواهد شد.این برج به شکل یک مخروط طراحی شده است وبادبندها همانند یک پوسته ممتد کل سطح خارجی را می پوشاند.
فرودگاه هنگ کنگ در یک جزیره مصنوعی ساخته شده است در طراحی این فرودگاه فاستر قالب های سه بعدی فلزی به صورت طاق گهوارهای با قطر دهانه 36 متر برای پوشش سقف در نظر گرفته است .
دیگر منتقدان این سبک گروه های طرفدار محیط زیست مثل احزاب سبز دز اروپا بودند که این گروه معتقد به این بودند که اتکای زیاد بر تکنولوژی باعث به هم خوردن تعادل زیستی در کره زمین می شود . بنابراین معماران های تک با استفاده از تکنولوژی وبا استفاده از عوامل طبیعی مثل باد و باران وگیاهان سعی در تنظیم شرایط محیطی ساختمان کردند لذا معماری جدیدی به نام "اکو تک " شکل گرفت که تکنولوژی در مقلبل طبیعت قرار نداشت بلکه در کنار وبه موازات طبیعت برای بهره برداری هر چه بیشتر از امکانات محیطی وتامین اسایش انسان در بر داشت .
معماران "های تک "از پوسته ساختمان به عنوان پوست دوم نام می بردند .منظور از پوست اول پوست بدن انسان است . در کارهای فاستر پوست دوم مانند پوست اول به صورت هوشمند طراحی شده است .همان گونه که پوست انسان در مقابل سرما وگرما از خود عکس العمل نشان می دهد پوسته بعضی از ساختمانهای این دو معمار نیز در فصل های مختلف عکس العمل های مناسب در مقابل شرایط محیطی از خود نشان می دهد.
برج هزاره در توکیو
جهت مناسب و زاویه تابش افتاب دو عامل مهم در طرح ریچارد