معماری نئو کلاسیک
فلسفه وتمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری واجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد وطی دو هزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی وکالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده ومعماری کلاسیک پیوسته در کلیه دوران های تاریخی مغرب زمین مطرح بوده است.
معماران نئوکلاسیک همچون معماران پست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد .معماری پست مدرن در پی هویت انسان است ولی معماران نئوکلاسیک معتقدند که نظم های کلاسیک الهاماتی اسمانی ومقدس هستند .
معماران نئوکلاسیک سبک مدرن را سبکی قابل قبول نمی دانند چنان چه کولین تری گفته "مدرنیسم پرهیزازهر روشی است که کارکرد داشته است ."
اگر خواسته باشیم در یک جمله این سبک را تعریف کنیم می توان گفت که ساختمان نئوکلاسیک پوسته ای کلاسیک بر روی امکانات مدرن است.
لئون کریر معمار اهل لوکوزامبورگ است که از معماران مهم این سبک به شمار می رود.
راب کریر برادر لئون که او نیز از معماران سبک نئوکلاسیک محسوب می شود براین نظر است که شهر های انسان مدار سنتی در اروپا در اثر دو واقعه در قرن بیستم از بین رفتند وجای ان ها را شهرهای امروزی گرفتند که هیچ سنخیتی با انسان وخصوصیات روحی او ندارند.
یکی از پروژه های جالب توجه به سبک نئوکلاسیک مجتمع مسکونی رودخانه ریچموند است.
این مجتمع طوری طراحی شده است که شامل مغازه ها ورستوران های متععدد است .
ظاهر ساختمان نشان می دهد که ساختمان متعلق به قرن هیجدهم باشد ولی تمام امکانات دوره مدرن در ان در نظر گرفته شده است .
از دیگر معماران صاحب این سبک می توان از دیمیتری پاپاداکیس رابرت ادام و رابرت استرن نام برد.
در ایران اولین سبک معماری که مورد توجه قرار گرفت سبک نئوکلاسیک بود که در زمان ناصرالدین شاه به کار رفت وتا کنون خانه ها وکلیساها وپاساژهای زیادی در ایران که تناسبات زیادی با نئوکلاسیک دیده می شود وجود دارد .