معماری بعد از مدرن
از دهه شصت میلادی موضوع پست مدرن در معماری به صورت یک سبک مهم مطرح شد وانتقادات زیر بنایی به اندیشه منطق گرا وتکنو مدار معماری مدرن وارد گردید . اغاز گر این جنبش کسی نبود مگر یکی از شاگردان لویی کان به نام رابرت ونچوری .
در جواب شعار میس که گفته است "کمتر بیشتر است" وی بیان میکند "که که کمتر کسل کننده است ".از نظر ونچوری معماری تنها تکنیک نیست بلکه مسائل بسیار پیچیده ومتضاد در ساختمان وجود دارد که نمی توان ان ها را نادیده گرفت .
چارلز مور دیگر معمار پست مدرن در جواب شعار میس می گوید " بیشتر بیشتر است" .
از نظر ونچوری ساختمان ها نمی توانند همه دارای یک فرم وفلسفه باشند .ونچوری سبک بین الملل را کاملا مردود می داند وبه جای ان معتقد به زمینه گرایی است .
از نظر معماران پست مدرن عوامل زیر در نظر گرفته می شود:
الف)خصوصیات فرهنگی وتاریخی افرادی که از ان استفاده می کنند
ب)خصوصیات شهری وخیابان وکوچه وبازار
ج)شرایط اقلیمی مانند رطوبت وسرما وگرما
د)نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان پیش زمینه های ان ها در رابطه با فرم های زیستی در اکثر کارهای پست مدرن مشاهده می شود که ان ها سعی دارند تا از نشانه ها ونماد هایی استفاده کنند که در هر منطقه مشخص کننده نوع کاربری ان ساختمان است .
خانه مادر ونچوری اولین ساختمان ساخته شده به سبک پست مدرن ونماد این معماری است.
ونچوری در طرح خود از از نمادهایی همچون بام شیبدار وپنجره وقوس سر در ورودی و لوله دودکش استفاده کرد که نماد ونشانه های یک خانه در غرب به شمار می رفت .
اگرچه نمای این ساختمان به صورت متقارن طراحی شده ولی به دلیل پیچیدگی وملزومات خاص در چیدمان اتاق ها در نمای ساختمان پنجره ها به صورت نامتقارن طراحی شده اند.
به معماری پست مدرن معماری پاپ یا معماری مردمی هم می گویند .
چارلز جنکز یکی از معماران نام دار این سبک می گوید :ساختمان پست مدرن دارای دو گانگی در قواعد ومفاهیم است یکی برای قشر روشن فکر ودیگری برای عامه مردم .
یکی از طرح های محوری پست مدرن" میدان ایتالیا " توسط چارلز مور معمار فقید بود.
مور در طرح خود توجهی به بافت اطراف سایت نداشت بلکه در این طرح مجسمه وفواره و اب را به صورت یک مجموعه به هم تنیده به نمایش گذارده شده بود .
معماری پست مدرن بیش از پنجاه سال رودر روی معماری مدرن مقاومت کرد .معماری پست مدرن تاثیر بسیار گسترده ای در سطح جهانی داشت وتا نیمه دهه هشتاد میلادی به عنوان معماری اوانگار و فراگیر مطرح بود.
در ایران نیز سبک پست مدرن پس از انقلاب مطرح شد ولی عمدتا انچه در شهرهای بزرگ ایرا ن به خصوص در تهران ساخته شد تقلید از معماری غرب بود .
در ایران معمارانی هم چون کلانتری وصفا منش که معماری دوره قاجار را عمدتا الگو قرار داده بودند به معماری پست مدرن ومبانی ان نزدیک شدند.
در اخر باید متذکر شد که هر کجا از معماری پست مدرن صحبت می شود منظور پست مدرن خاکستری است ومعماری پست مدرن سفید به لحاظ تشابه زیاد با معماری مدرن بیشتر به نام نئو مدرن یا معماری جدید خوانده می شود.