مهرازی

وب نوشت های ن حسینی

مهرازی

وب نوشت های ن حسینی

مهرازی

اینجا
جایی ه که
بدون دغدغه ی باز نشر
از وبلاگهای دیگه،
توش مینویسم..

بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندها

۴ مطلب در دی ۱۳۸۷ ثبت شده است

۱۱دی
غزه

جنایتکاران انسانیت را در غزه قربانی می کنند …
نرگس حسینی
۱۱دی

بزرگترین فرش خاکی جهان با عنوان خلیج فارس در جزیره هرمز ساخته شد.
این فرش خاکی در ابعاد 1200 متر مربع اجرا شد و در طراحی آن از 70 نوع طیف خاک رنگی استفاده شده است و بیش از 30 هنرمند از سراسر کشور در اجرای آن همکاری و مشارکت دارند که در کتاب رکوردهای جهانی «گینس» ثبت خواهد شد.

نرگس حسینی
۱۱دی
مساله جست و جوی فضای زمان حال

فضای زمان حال ترکیب جامعی از ادراکات و دستاوردهای گستره های دیسیپلین مختلف تحت یک سیستم یا نظام فکری است که قادر به حل وفصل مسایل خود باشد؛ بنابراین برای معماری دو وظیفه مترتب است: یکی اینکه درمحیط خود چگونه عمل کرده و مسایل آن را مطرح می کند، دوم آنکه درمحیط بزرگتر یا محیط جهانی، چگونه عمل کرده و چه نسبتی را با آن برقرار می کند .
مساله جست و جوی فضای زمان حال دراین شرایط ازدو جنبه قابل بررسی است: جنبه فن آورانه و جنبه مفهومی. واضح است که درشرایط فعلی درایران امکانات و دستاوردهای فن آوری اجرا بسیار محدودتر و ضعیف تر ازامکانات اجرایی درغرب یا کشورهای پیشرفته شرقی همچون ژاپن وچین است، حال باآنکه در ایران موسسات مهندسان مشاور درامر طراحی معماری مجهز به تکنولوژی رایانه است و در این زمینه محدودیت و اختلاف با غرب کمتر است ، اما همین که پارا فراتر از طراحی گذاشته و به اجرا می اندیشیم، به دوران تکنولوژی بنایی سقوط می کنیم. درنتیجه ازاین نظر مجبور به خود سانسوری و حذف و تغییر ایده ها و نظرات معمارانه تا جایی می شویم که منطبق با تکنولوژی بنایی معاصر ایران می شود، درغیر اینصورت یا طرح ها به اجرا نمی رسد یا آنکه بسیار گران تمام می شود و فاقد توجیه اقتصادی و رابطه عرضه و تقاضا درمحدوده اینجا واکنون می شود .
راه دوم یعنی جست وجوی فضای زمان حال به لحاظ مفهومی تنها راهی است که پیش روی ماست؛ حال اینکه جست وجوی فضای زمان حال به لحاظ مفهومی ما را به چه سمت و سویی هدایت می کند جای بحث و تبادل نظر است. به نظرنگارنده طرح مبحث فرم دراین مقوله دیگر بردی ندارد. واضح است که پیمانکاران ما قادر به مقابله و عرض اندام با کنسرسیوم های بزرگ در آن سوی آبها را نداشته و ندارند و ما حداکثر قادر به طرح یک پوسته تزئینی و تمیز برای ساخت ابتدایی فضاهای داخلی طرح هایمان هستیم و مساله به صورت چسباندن سنگ های تزئینی و غیره روی آجرگری و ملات و ... است، بنابراین تنها راه طرح مساله فضا ازطریق سازماندهی فضایی است و جست وجوی معماری و فضای معاصر عبارتست از کار روی چگونگی استقرار عناصر برنامه پروژه، یعنی عناصر و ریز فضاهای پروژه چگونه درکنار یکدیگر استقرار یابند که ازآن طریق تاکنون مطرح نشده و راه حلی رادرجهت به کارافتادن پروژه به صورتی متفاوت مطرح کنند. آنگاه جست وجو به ثمر رسیده و معنا یافته است ،دراین شرایط امکان گفتمان با غرب یاشرق فراهم می شود ، آنگونه که کیارستمی این گفتمان را درسینمای ایران بعداز انقلاب آغاز کرد و بنابراین به سینمای معاصر ایران هویتی شاخص ومستقل بخشید .

بنابراین چه بسا مساله هویت معاصر برای یک معماری ایرانی، تنها از طریق ابتکار درسازماندهی فضایی و جابه جایی وتغییر درفرضیه های بدیهی برنامه و محیط امکان پذیر باشد؛ البته این سخت ترین راه است، زیرا معمار ایرانی موظف است تولید کند و به میراث گذشته بیفزاید و نه آنکه به آن دستبرد زند، همانگونه که بهترین معماران معاصر غرب و شرق به میراثشان می افزایند. دراین راه خطرات بسیاری درکمین است، اینکه معمار راهش را گم کند، بی هویت شود یا حاصلی به بار نیاورده و دستاوردهایش بی ارزش قلمداد شود. اما برای بلوغ چاره ای جزاین نیست و تنها اگر یک معمار دراین راه موفق شود ، معماری معاصر ایران بعد نوینی یافته و موجودیتی جهانی خواهد یافت.
با مقدمه فوق، آنچه در آثار رضا دانشمیر می توان یافت تلاشی است پیگیر برای ادراک موقعیت نیروهای موثر در بستر فیزیکی. بنا از یک سو و سازماندهی فضایی عناصر از سوی دیگر به صورتی است که تا حدامکان منجر به گشایش محیط و برقراری ارتباط میان بیرون و درون شود ؛ چالشی در طراحی فضای ساخته شده و نشده به صورت توامان، یک بازی بدون توپ!

نرگس حسینی
۱۰دی
این جلسه استاد درباره معماری 20-30 سال اخیر ایران صحبت کردند و کارهای چند معمار مطرح را بررسی کردند که به اختصار به آنها اشاره می کنم

 

  • سید هادی میرمیران 
  • یحیی فیوضی
  • دکتر صارمی
  • حسین شیخ زین الدین
  • بهرام شیردل
  • رضا دانشمیر
نرگس حسینی